fredag 29 januari 2016

Kollegialt lärande på Sjumilaskolan

Vi har gått Läslyftet en termin och det är en pågående fortbildningsinsats. Som handledare för Läslyftet och förstelärare på skolan är jag intresserad av vilken effekt vårt nya arbetssätt har på vår undervisning, elevernas resultat och hur förankrat arbetssättet är från förskolan upp till åk 9. 

Igår hade vi ämneskonferens i svenska som andraspråk. Jag inledde med att visa Skolverkets checklista för språkutvecklande arbetssätt och vi bröt ner delarna och gav tydliga exempel från vår undervisning. Därefter gick vi igenom Meike Hajers SIOP- schema som påminner om Skolverkets checklista. 

Med detta som bakgrund (inklusive 6 månaders läslyftsutbildning) delade jag in ämneslaget i två grupper och gav dem blädderblock och tuschpennor. Genom metoden progressiv mindmap (Gibbons) fick lärarna diskutera sig fram till vilka språkutvecklande aktiviteter de redan gör och vilka de vill prova. Därefter bytte jag blädderblock med den andra gruppen. Grupperna fick läsa igenom vad den andra gruppen kommit fram till. Det väckte nya ideer och de kunde fylla på med nya perspektiv på lärande arbetssätt. Grupperna fick tillbaka sina papper och en representant för gruppen berättade vad de kommit fram till. 

Jag är så stolt över mina kollegor och den process som vi är inne i. Jag har kunnat bidra med tips och ideer och fått så mycket bra från dem som jag kan ta tillbaka till min egen undervisning. Kollegialt lärande när det är som bäst. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar