onsdag 23 mars 2011

Ny blogg!

hej!

Jag är lärare i svenska, svenska som andraspråkslärare och historia på Falkenbergs Gymnasieskola. Kommunen har valts till årets IT-kommun 2009. 1-1 projektet har varit igång längre i grundskolan, påbörjats på gymnasieskolan och kommer från och med hösten 2011 att involvera mina elever.

Vad händer med undervisningen när eleven får en egen dator? Vad krävs det för förändrad kunskapssyn hos pedagoger, elever, skolledning och föräldrar?

Jag skall delta i en utbildning till lärspridare våren 2011 för TänkOm här . Jag kommer tillsammans med vår IT-rektor, Utvecklarna lärande och IT här och de andra lärspridarna att hjälpa att inpirera verksamheten mot den riktning som vi önskar att 1-till 1 satningen skall leda. Med tanke på att elever får sin kunskap från flera håll krävs en diskussion kring vad som är kunskap, hur vi vill förmedla den och hur elever utvecklar och tar till sig den. Vilka färdigheter skall utvecklas och hur skall vi utveckla ett källkritiskt tankesätt hos eleverna? I det samhälle som våra elever växer upp i krävs att vi förnyar vår pedagogik och våra arbetsmetoder. Vi talar om ett omdefinierat lärande. Jag återkommer till detta.

Utbildningen kommer att vara 11-12 april 2011, 10-11 maj 2011, 6 oktober 2011 och sedan fortlöpande. Ni kan följa mina tankar i bloggen.

Bloggen är tänkt som en plats för mig att lära, skriva ner mina tankar kring mitt lärande och kunna dela med mig av dessa. Genom att följa bloggare som skriver om liknande saker och som hållt på längre är tanken att bygga upp ett kontaktnät där vi kan dela med oss. Alla behöver inte bygga Rom två gånger och fler tankar och tips ger mer inspiration än en tanke. Hur kan vi skapa en ny typ av elevuppgifter? Vilken kunskap behöver vi idag och imorgon?

Så idag har jag skapat en blogg, utforskat TänkOms hemsida och "ning". Skapat mig ett googlekonto och börjat leka med hur de olika funktionerna fungerar. Bland annat har jag hittat en mall för google formulär. Jag har tänkt att jag skall sammaföra alla länkar som visar var jag finns på webben. Jag har märkt att det finns en skillnad mellan översättningsapplikationer och ordboksapplikationer. Jag har testat lite olika digitala verktyg. Jag skall göra en länklista och en ordlista och jag ser framför mig den nya värld som har öppnats för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar